Jak se učit

Ahoj,

Na přání jednoho našeho čtenáře jsme napsali tento článek: Jak se učit. Tento konkrétní článek je hlavně o metodě ,,5 P". V dalším článku se dozvíte o dalších tipech jak se učit. 

Jestliže máte i vy nějaké nápady na články, pište nám je do komentářů či na email ukolacka@post.cz

JAK SE UČIT
Ve škole je to jako ve sportu – kdo chce uspět, musí poctivě trénovat. Musí cvičit svou paměť, udržovat si nové poznatky opakováním, pravidelně se do školy připravovat. Cílem je, abys byl schopen své znalosti a dovednosti kdykoliv využít, a to nejen při zkoušení, ale i v osobním životě.  

1.  METODA ,,5 P“

a)   Podmínky k učení:
Podmínkami je myšleno prostředí (pokoj, nábytek, denní doba), ve kterém se doma učíš. Měl bys dodržovat určité postupy:

-      Místem pro učení by měl být nejlépe tvůj vlastní pokoj nebo klidný a stabilní kout.
-      Před učením pořádně vyvětrej – okysličí se ti mozek a bude se ti lépe přemýšlet.
-      Nejvhodnější pro učení je ticho (nezapomeň si přepnout mobil na tichý režim). Pokud potřebuješ zvukovou kulisu, pusť si při učení tichou hudbu s cizojazyčným textem
-      Učení v posteli moc vhodné není, tělo ji vnímá jako místo odpočinku. Když to nejde jinak a jsi tak zvyklý, mysli na pravidelné přestávky. Vstaň a něco dělej. Zkus se ale někdy učit vsedě u stolu a pak porovnej, co je lepší.
-      Předem si připrav nějaké pití
-      „Ukliď si ten binec!“ Potřebuješ tužku, sešit a pomůcky při ruce, hledáním se budeš zbytečně rozptylovat. Úklid stolu zabere 10 minut a fakt to pomůže.



-     Plánování času (Time management):
„Nemám čas“. „Nestíhám“. Znáš to? Času ale máme dost, jen ho někdo neumí dobře využít a věci si špatně plánuje. Jeden ze základních pilířů v našem životě, abychom dobře fungovali, je umění plánovat svůj čas. A platí to nejen pro učení a práci, ale i v osobní sféře.

-      Pořiď si diář a zaznamenávej si do něj všechny akce a důležité termíny (např. písemky nebo zkoušení).
-      Uč se každý den přibližně ve stejnou dobu.
-      Sestav si plán učení, kdy se budeš učit (a ten dodržuj).
-      Nedaří se ti dodržet tvůj učební plán? Zkus to s novým týdnem znovu a jinak.
-      Na velkou písemku se uč dva dny předem, nenechávej to na poslední chvíli.
-      Na začátku učení si udělej seznam činností, které budeš dělat (např. úkol z matiky, naučit se 15 slovíček, příprava na písemku z dějepisu, dopsat si sešit).



b)  Přestávky:
Přestávky jsou také velice důležité. Tvůj mozek si odpočine a bude se ti lépe přemýšlet.

-      Časový prostor mezi školou a volným časem (1–2 hod.) vyplň sportem nebo jinou aktivitou, která tě baví.
-      Uč se v kratších blocích, např. 30 minut učení, 10 min. pauza, 15 min. učení, 5 min. pauza a dále opakuj (15 minut práce, 5 minut pauza)
-      Vyplňuj krátké přestávky při domácí přípravě (5–10 minut) nenáročnými aktivitami, které neodvedou tvou pozornost úplně – utři nádobí, přečti si článek v časopisu, vyvětrej, zacvič si, sněz jablko, udělej si čaj, osprchuj se. Dokážeš se lépe soustředit po celou dobu učení.
-      Dostatečně spi – spánek je podmínkou, abys byl schopen zapamatovat si hodně věcí a událostí. Jinak můžeš mít problém s únavou a ospalostí a také s pamětí. Vyzkoušej si, kolik hodin spánku potřebuješ. Když se budeš po probuzení cítit svěží, je to OK.



c)   Poznámky a práce s textem“
Dělat si dobré poznámky z výkladu ve škole umí málokdo. Často to považujeme za zbytečnou a nudnou věc. Poznámky však mají zásadní výhody.

-      Je to zkratka dlouhého výkladu vyučujícího.
-      Jsou to základní informace, které bys měl z vyučování umět – vše doplňující a vysvětlující najdeš v učebnicích, na internetu apod.
-      Je to osobitý záznam tvého myšlení – nejlépe pochopíš svoje poznámky (samozřejmě čitelné a smysluplné) ty sám.
-      Během zapisování si zároveň informaci ukládáš do paměti.
-      Máš se doma z čeho učit a víš, co je z učební látky důležité.
-      Uč se poznámky vytvářet i doma; z textu v učebnici si dělej výpisky – naučíš se vypisovat pouze nejdůležitější, tzv. klíčové informace.
-      Někdy stačí zapsat si školní výklad do sešitu a pak si své poznámky několikrát přečíst; informace zůstanou v paměti.
-      Při vedení poznámek si vytvoř přehledný postup, vyznač si barevně nadpisy a čleň jednotlivé oddíly do stručných bodů
-      Při podrobném čtení dělej krátké přestávky na vstřebání textu a aktivně pracuj s textem (= podtrhávej, vypisuj…)



d)  Paměť:

-      Poznatky si spojuj do logických celků.
-      Systematicky si opakuj – pročti si poznámky ze sešitu ještě týž den, co jste látku ve škole probírali (to si pamatuješ nejvíc informací).
-      Při učení na velké písemky si rozděl učený text na kratší úseky a uč se je několik dní dopředu. Den před písemkou si vše několikrát přeříkej nahlas. V technických předmětech a matematice si příklady spočítej a zapiš i několikrát za sebou bez pomoci vzorových řešení.
-      Používej pomůcky pro zapamatování – kresli si schémata, náčrtky, obrázky, spojuj si slova s obrázky věcí.
-      Přistupuj k učení odpočatý a v klidu (bez stresujících a rušivých vlivů), potřebuješ se dobře soustředit.

Zapamatování a zapomínání
Zapamatování informací je složitý proces, proti kterému běží soustavný proces zapomínání. Všichni to známe z každodenního života, zapomínáme klíče, mobil, jména lidí apod.
Cílem učení je zapomenutí naučených poznatků znemožnit nebo proces zpomalit.

ZAJÍMAVOST: Pamatuješ si svoje jméno, telefonní číslo, číslo bot? Určitě ano. A víš proč? Používáš je dost často. Pamatujeme si hlavně to, co k životu nezbytně potřebujeme.

Opakování – matka moudrosti?
Když se přečteš látku, za 10 minut si ji přečti znovu. Po té znovu za 1 hodinu. Poté za 24 hodin a pak za 48 hodin. Takhle si skvěle zapamatuješ učivo. Tato pomůcka funguje na základě křivky zapomínání. Samozřejmě si můžeš opakovat častěji. Čím více, tím lépe.

Co nám pomáhá přesunout poznatek z krátkodobé paměti do dlouhodobé?
Někdo se lépe učí, když informace vidí (čtení textu), jiný si lépe zapamatuje slyšené (výklad od druhé osoby, přeříkávání látky nahlas), další se nejlépe naučí poznatky tím, že si je píše, kreslí (poznámky, přepisování textů, podtrhávání klíčových výrazů).
Obecně však u většiny lidí dochází k zafixování poznatků přes více učebních cest najednou. Nejlepší je tedy používat kombinaci, např. čtení v knize s přeříkáváním látky nahlas, s podtrháváním a kreslením.




Shrnutí
-      Cílem je dostat nové poznatky do tzv. dlouhodobé paměti, kde dochází k pomalejšímu zapomínání, proto je důležité průběžně opakovat už jednou naučené.
-      Čím více smyslů při učení používáš, tím lépe si poznatek zapamatuješ.
-      Nejúčinnější metodou paměťového učení je systematické opakování poznatků, tj. že chápeš, na co navazuje předcházející látka.
-      Snaž se naučené používat v praxi. Sám sebe se ptej, k čemu je poznatek v praxi dobrý, spoj si jej s něčím konkrétním a hmatatelným.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Čtvrtletní písemná práce z českého jazyka pro 5. třídu

Čtvrtletní písemná práce z matematiky pro 5. třídu

Vánoční diktát - 4. až 5. třída