Jak se učit
Ahoj,
Na přání jednoho našeho čtenáře jsme napsali tento článek: Jak se učit. Tento konkrétní článek je hlavně o metodě ,,5 P". V dalším článku se dozvíte o dalších tipech jak se učit.
Jestliže máte i vy nějaké nápady na články, pište nám je do komentářů či na email ukolacka@post.cz
JAK SE UČIT
Ve škole je
to jako ve sportu – kdo chce uspět, musí poctivě trénovat. Musí cvičit svou
paměť, udržovat si nové poznatky opakováním, pravidelně se do školy
připravovat. Cílem je, abys byl schopen své znalosti a dovednosti kdykoliv
využít, a to nejen při zkoušení, ale i v osobním životě.
1. METODA ,,5 P“
a) Podmínky k učení:
Podmínkami je myšleno prostředí (pokoj, nábytek, denní doba),
ve kterém se doma učíš. Měl bys dodržovat určité postupy:
-
Místem pro učení by měl být nejlépe tvůj vlastní pokoj
nebo klidný a stabilní kout.
-
Před učením pořádně vyvětrej – okysličí se ti mozek a
bude se ti lépe přemýšlet.
-
Nejvhodnější pro učení je ticho (nezapomeň si přepnout
mobil na tichý režim). Pokud potřebuješ zvukovou kulisu, pusť si při učení
tichou hudbu s cizojazyčným textem
-
Učení v posteli moc vhodné není, tělo ji vnímá jako
místo odpočinku. Když to nejde jinak a jsi tak zvyklý, mysli na pravidelné
přestávky. Vstaň a něco dělej. Zkus se ale někdy učit vsedě u stolu a pak
porovnej, co je lepší.
-
Předem si připrav nějaké pití
-
„Ukliď si ten binec!“ Potřebuješ tužku, sešit a
pomůcky při ruce, hledáním se budeš zbytečně rozptylovat. Úklid stolu zabere 10
minut a fakt to pomůže.
-
Plánování
času (Time management):
„Nemám čas“. „Nestíhám“. Znáš to? Času ale máme dost, jen ho
někdo neumí dobře využít a věci si špatně plánuje. Jeden ze základních pilířů v
našem životě, abychom dobře fungovali, je umění plánovat svůj čas. A platí to
nejen pro učení a práci, ale i v osobní sféře.
-
Pořiď si diář a zaznamenávej si do něj všechny akce a
důležité termíny (např. písemky nebo zkoušení).
-
Uč se každý den přibližně ve stejnou dobu.
-
Sestav si plán učení, kdy se budeš učit (a ten
dodržuj).
-
Nedaří se ti dodržet tvůj učební plán? Zkus to s novým
týdnem znovu a jinak.
-
Na velkou písemku se uč dva dny předem, nenechávej to
na poslední chvíli.
-
Na začátku učení si udělej seznam činností, které
budeš dělat (např. úkol z matiky, naučit se 15 slovíček, příprava na písemku z
dějepisu, dopsat si sešit).
b) Přestávky:
Přestávky jsou také velice důležité. Tvůj mozek si odpočine a
bude se ti lépe přemýšlet.
-
Časový prostor mezi školou a volným časem (1–2 hod.)
vyplň sportem nebo jinou aktivitou, která tě baví.
-
Uč se v kratších blocích, např. 30 minut učení, 10
min. pauza, 15 min. učení, 5 min. pauza a dále opakuj (15 minut práce, 5 minut
pauza)
-
Vyplňuj krátké přestávky při domácí přípravě (5–10
minut) nenáročnými aktivitami, které neodvedou tvou pozornost úplně – utři
nádobí, přečti si článek v časopisu, vyvětrej, zacvič si, sněz jablko, udělej
si čaj, osprchuj se. Dokážeš se lépe soustředit po celou dobu učení.
-
Dostatečně spi – spánek je podmínkou, abys byl schopen
zapamatovat si hodně věcí a událostí. Jinak můžeš mít problém s únavou a
ospalostí a také s pamětí. Vyzkoušej si, kolik hodin spánku potřebuješ. Když se
budeš po probuzení cítit svěží, je to OK.
c) Poznámky a práce s textem“
Dělat si dobré poznámky z výkladu ve škole umí málokdo. Často
to považujeme za zbytečnou a nudnou věc. Poznámky však mají zásadní výhody.
-
Je to zkratka dlouhého výkladu vyučujícího.
-
Jsou to základní informace, které bys měl z vyučování
umět – vše doplňující a vysvětlující najdeš v učebnicích, na internetu apod.
-
Je to osobitý záznam tvého myšlení – nejlépe pochopíš
svoje poznámky (samozřejmě čitelné a smysluplné) ty sám.
-
Během zapisování si zároveň informaci ukládáš do
paměti.
-
Máš se doma z čeho učit a víš, co je z učební látky
důležité.
-
Uč se poznámky vytvářet i doma; z textu v učebnici si
dělej výpisky – naučíš se vypisovat pouze nejdůležitější, tzv. klíčové
informace.
-
Někdy stačí zapsat si školní výklad do sešitu a pak si
své poznámky několikrát přečíst; informace zůstanou v paměti.
-
Při vedení poznámek si vytvoř přehledný postup, vyznač
si barevně nadpisy a čleň jednotlivé oddíly do stručných bodů
-
Při podrobném čtení dělej krátké přestávky na
vstřebání textu a aktivně pracuj s textem (= podtrhávej, vypisuj…)
d) Paměť:
-
Poznatky si spojuj do logických celků.
-
Systematicky si opakuj – pročti si poznámky ze sešitu
ještě týž den, co jste látku ve škole probírali (to si pamatuješ nejvíc
informací).
-
Při učení na velké písemky si rozděl učený text na
kratší úseky a uč se je několik dní dopředu. Den před písemkou si vše
několikrát přeříkej nahlas. V technických předmětech a matematice si příklady
spočítej a zapiš i několikrát za sebou bez pomoci vzorových řešení.
-
Používej pomůcky pro zapamatování – kresli si
schémata, náčrtky, obrázky, spojuj si slova s obrázky věcí.
-
Přistupuj k učení odpočatý a v klidu (bez stresujících
a rušivých vlivů), potřebuješ se dobře soustředit.
Zapamatování
a zapomínání
Zapamatování informací je složitý proces, proti kterému běží
soustavný proces zapomínání. Všichni to známe z každodenního života, zapomínáme
klíče, mobil, jména lidí apod.
Cílem učení je zapomenutí naučených poznatků znemožnit nebo
proces zpomalit.
ZAJÍMAVOST: Pamatuješ
si svoje jméno, telefonní číslo, číslo bot? Určitě ano. A víš proč? Používáš je
dost často. Pamatujeme si hlavně to, co k životu nezbytně potřebujeme.
Opakování –
matka moudrosti?
Když se přečteš
látku, za 10 minut si ji přečti znovu. Po té znovu za 1 hodinu. Poté za 24
hodin a pak za 48 hodin. Takhle si skvěle zapamatuješ učivo. Tato pomůcka
funguje na základě křivky zapomínání. Samozřejmě si můžeš opakovat častěji. Čím
více, tím lépe.
Co nám
pomáhá přesunout poznatek z krátkodobé paměti do dlouhodobé?
Někdo se lépe učí, když informace vidí (čtení textu), jiný si
lépe zapamatuje slyšené (výklad od druhé osoby, přeříkávání látky nahlas),
další se nejlépe naučí poznatky tím, že si je píše, kreslí (poznámky,
přepisování textů, podtrhávání klíčových výrazů).
Obecně však u většiny lidí dochází k zafixování poznatků přes
více učebních cest najednou. Nejlepší je tedy používat kombinaci, např. čtení v
knize s přeříkáváním látky nahlas, s podtrháváním a kreslením.
Shrnutí
-
Cílem je dostat nové poznatky do
tzv. dlouhodobé paměti, kde dochází k pomalejšímu zapomínání, proto je důležité
průběžně opakovat už jednou naučené.
-
Čím více smyslů při učení
používáš, tím lépe si poznatek zapamatuješ.
-
Nejúčinnější metodou paměťového
učení je systematické opakování poznatků, tj. že chápeš, na co navazuje
předcházející látka.
-
Snaž se naučené používat v praxi.
Sám sebe se ptej, k čemu je poznatek v praxi dobrý, spoj si jej s něčím
konkrétním a hmatatelným.
Komentáře
Okomentovat